אמנות אונליין: על פריחתם של אתרי אמנות ברשת

אחת התמורות המעניינות והמטלטלות המתרחשות בשדה האמנות בארץ ובעולם היא עלייתם של אתרי רכישת יצירות אמנות ברשת. תוך מספר לא רב של שנים התרחבה במהירות נישת מכירות זו וכמות גוברת והולכת של קונים משתמשים בשרותי האינטרנט כדי ללמוד את השוק, לפתח טעם וסגנון ולבסוף לרכוש יצירת אמנות, ישירות מן המחשב.

ברשת קיימים מספר אתרים גדולים, המקושרים עם גלריות ברחבי העולם, המציעים אמנות משובחת ברשת, למשל: artfinder.com, artspace.com, artsy.net ,newbloodart.com. גם בישראל ישנם אתרי אינטרנט המציעים אמנות ישראלית עכשווית למכירה אונליין. הבולטים שבניהם הםynetart.co.il ,artbeat.co.il kartinkart.co.il  ,kirotmedabrim.co.il

plug head.Hugh Mooney.artfinfer
׳פלאג הד׳, יו מוני. מוצע למכירה באתר ארטפיינדר
Richard Estes Kentucky Fried Chicken.artsy copy
׳קנטקי פרייד צ׳יקן׳, ריצ׳רד אסטס. מוצע למכירה באתר ארטסי

ההבשלה המנטלית, המאפשרת לאנשים להרגיש נוח לקנות אמנות אונליין, ולהתבססות ערוץ קניות זה כטרנד מוביל עומדת בזכות כמה גורמים.

הגורם הראשון הוא התרחבות התרבות אל עבר עולמות ווירטואלית ואובדן ההגמוניה של סוכני התרבות הוותיקים. עם התבססות האינטרנט כערוץ מידע החל זרם הולך וגובר של הורדת תכנים תרבותים, כגון מוזיקה וסרטים מן הרשת. ההתחלה הייתה בעיקרה צריכת עותקים לא חוקיים של יצירות, אך בתוך זמן קצר גילו האמנים עצמם את הרשת כבמה פתוחה, דמוקרטית ובלתי מגבילה והחלו להשתמש בה באופן הולך וגובר. כפועל יוצא, עלה מעמדו של העולם הווירטואלי וכעת הוא נתפס כעצמאי, אלטרנטיבי, לעתים חתרני ובעיקר אותנטי. מעמדם של המוסדות ליצור תרבות, כגון חברות תקליטים ובתי הוצאה לאור נפגע קשות, ומי ששרד, למד לעבוד עם רשת האינטרנט מתוך הפנמה שזהו מרחב היצירה הראשוני של ימינו והזירה המסחרית העיקרית שבעתיד הקרוב.

יעל בלבן, עיר עץ היוגה
׳עיר עץ היוגה׳, יעל בלבן. מוצע למכירה באתר ארטביט

המעבר אל הצגה ומכירה של אמנות ברשת, שהתחיל במדיה המוזיקלית והקולנועית והמשיך בביסוס האמנות הדיגיטלית, הגיע לבסוף גם אל המדיות הוויזואליות הוותיקות, כגון הציור, הרישום והפיסול שלמדו אף הן לייתר את הצורך בקירות, תערוכות וגלריסטים. לאמן הוויזואלי יש למעשה יתרון על אמנים ממדיות אחרות מפני שעבודות אוריגנליות מסוג זה, או מהדורות מוגבלות של רפרדוקציות יקרות וחתומות, אי אפשר לגנוב או לזייף.

הגורם השני לפריחת סחר האמנות הדיגיטלי היא עלייתה המתמשכת של האמנות הוויזואלית כאפיק השקעה. אנשים קונים אמנות כנכס משביח, יצירות אמנות נמכרות ומחליפות ידיים מדי כמה שנים וממש כמו במניות, המחירים עולים או יורדים בדרגות סיכון משתנות. בתי מכירות בארץ ובעולם, מקדמים מגמה זו ודיווחים מזירות מכירה פומביות מדווחות תדיר בתקשורת, במיוחד כאשר יצירה נמכרת במחיר גבוה ממחירה המשוער. באירועים מסוג זה, הקונים הם לעתים קרובות אנשי עסקים. חשוב לזכור כי גם ברכישה לשם השקעה מרבית הרוכשים יחפשו קישור רגשי וויזואלי לעבודה ולא רק מרכיב עסקי, דוגמא טובה הם עבודות של קדישמן שהיו מועדפות על אספנים ישראליים.

דומם עם לימונים. מיכאל גורבן
׳דומם עם לימונים׳, מיכאל גורבן. מוצע למכירה באתר קירות מדברים

הגורם האחרון הוא התבססות המסחר האינטרנטי. בכל שנה, אנשים רבים יותר משקיעים סכומים הולכים וגדלים ברכישות אונליין. במקביל, מערכות הדיוור והשילוח הולכים ומשתפרים ובתי העסק למדו לתפעל מדיניות החזרה נוחה. מגזין דה מרקר מדווח שהישראלים מחזיקים במקום השני בעולם בקניות ברשת. על פי המגזין, בשנת 2014 , הוציאו הישראלים שמונה מליארד שקלים בקניות ברשת.

ללא כותרת חנה יגר
׳ללא כותרת׳, חנה יגר. מוצע למכירה באתר ארטביט

אם כן, זהו הפרופיל של רוכשי האמנות ברשת: אנשים המשתמשים במדיות דיגיטליות בקביעות; אנשים המתעניינים באמנות עכשווית; אנשים המעוניינים לרכוש יצירות אוריגינליות בלי תיווך של גלריה (מחמת חוסר נסיון, תקציב מוגבל או סיבות אחרות). רוכשים אלו ירכשו בדרך כלל בסכומים של בין כמה מאות למספר נמוך של אלפים (סכומים נמוכים למדי לתחום). לעתים קרובות, הרכישה הראשונה שיבצעו היא של רפרדוקציה במהדורה מוגבלת ולא עבודה מקורית.

סוג אוכלוסיה נוסף של רוכשי אמנות באינטרנט הוא המשקיעים, כלומר רוכשים המעוניינים לבנות אוסף יצירות של אמנים פחות מוכרים שאינם מקושרים לגלריה מסוימת. האוסף נבנה להנאה אישית אך גם כהשקעה לעתיד, מתוך אמונה באיכות העבודה וצפיה להתבססות מעמדם של אמנים אלו.

בכתבה זו:

קירות מדברים תמונות לבית – גלריה הממוקמת בראשון לציון ומספקת מספר פתרונות לאמנות – מכירה, מסגור ייעוץ ועוד.

artbeat.co.il – אתר המציג אמנות ישראלית

Leave A Reply

Navigate