עיצוב פנים בגן ילדים

גן ילדים הוא סביבה מיוחדת במינה לעיצוב. זוהי סיטואציה מעניינת, בה המעצב אינו מקבל בקשות והנחיות מהלקוחות שלו, אלא צריך להיכנס לנעליהם ולנסות לפענח את הצרכים והרצונות שלהם. זהו ניסיון מעניין, מפני שהמעצב צריך גם ״להקטין״ את עצמו מבחינה פיזית, ולראות את העולם ואת המרחב מנקודת מבט נמוכה במיוחד, כשל פעוט, וגם ״להצעיר״ את עצמו ולנסות להבין כיצד נפשם של ילדים חווה וניזונה מהסובב אותם.

למרות שכולנו היינו פעם ילדים, קשה באמת לשחזר את תפיסת המציאות הילדית, ולעתים קרובות, מבוגרים מתחבטים רבות בשאלה, מה נכון ומה טוב עבור ילדיהם. על מעצבי הפנים של גנים מוטלת האחריות הכבדה, ליצור סביבה בטוחה, מעשירה ומתפקדת עבור ילדינו אשר בה בעת, תסב להם שמחה וכיף. את מאמר זה תלוונה תמונות מעבודתה של המעצבת דנה שקד, העוסקת הן בעיצוב בתי מגורים והן בעיצוב מסחרי ואשר במסגרת פעילותה עצבה מספר גנים באזור המרכז.

בטיחות תחילה

גן הילדים חייב להיות מתוכנן כך שהגננות תוכלנה לפקח על הילדים בכל עת. ילדים אומנם אוהבים להתחבא, מתוך משחק או צורך בפרטיות, אבל קיימת חשיבות עליונה לשמירה על קשר עין. בנוסף, הגן חייב לאפשר פינוי מיידי ומהיר של הילדים החוצה במקרה חירום. לכן, מעצב המתכנן גן ילדים צריך לתת מענה על הצורך של הילדים בפינות מסתור, מבלי לפגוע בבטיחות הגן ושלום הילדים.

האתגר: הצורך הרגשי של הילדים בפרטיות ומסתור, מול הצורך הבטיחותי לפקח על הנעשה בגן
האתגר: הצורך הרגשי של הילדים בפרטיות ומסתור, מול הצורך הבטיחותי לפקח על הנעשה בגן

בנוסף, הגן חייב להיות מתוכנן באופן שימנע פגיעה בילדים מתרוצצים: הריהוט חייב להיות מקובע היטב, או להפך, קל במיוחד, ללא בליטות. בכל מקרה, חשוב לעבוד עם חומרים עמידים, רכים או מרופדים למניעת פציעה. יש למנוע מהילדים לטפס על מדרגות, סולמות, גדרות וכיוצא בזה, אלא אם תוכננו במיוחד עבורם לצורך משחק. גם במקרה זה, המעצב צריך לענות על דרישות הבטיחות הגבוהות, מבלי לוותר על חומרי גלם, צורות וצבעים שמיטיבים עם נפש הילד ומסבים לו הנאה.

הריהוט חייב להיות מקובע היטב, או להפך, קל במיוחד, ללא בליטות
הריהוט חייב להיות מקובע היטב, או להפך, קל במיוחד, ללא בליטות

פעילויות שונות בגן

ילדים מבלים בגן שעות ארוכות ומעבירים את יומם בפעילויות מגוונות במיוחד. ברוב הגנים הילדים ישחקו משחקים פיזיים בפנים הגן ובחצר, ישחקו במשחקי דמיון בישיבה, יעסקו בפעילות יצירה (מלכלכת), יקשיבו לסיפורים ועוד. בנוסף, ישנן הארוחות ושנת הצהריים. גן הילדים אמור להיות ערוך לכל הפעילויות המגוונות הללו ועיצובו צריך להיות מתוכנן בהתאם: מחד, עליז ומעורר שמחה כאשר הילדים בפעילות גבוהה, ומאידך מרגיעה ואוסף בזמן לימוד ומנוחה. פעמים רבות יבחר המעצב לחלק את הגן לפי אזורי הפעילות, אזורים פעלתניים יאופיינו בעיצוב ובצבעים מעוררים, ואזורי המנוחה יקבלו מראה רך ופסטלי. למרות זאת, חשוב שלא לייצר בידול מוחלט, חשוב לפזר פינות מנוחה, כגון מרבצים, בכל הגן, לצורך הפסקות מנוחה קצרות.

פעילויות שונות בגן מצריכות עיצוב שונה, בצבעים נכונים. פינת ישיבה זו נעימה ושלווה, אך לא במידה הפוגעת בעירנות אלא להפך: מעודדת קשב וריכוז.
פעילויות שונות בגן מצריכות עיצוב שונה, בצבעים נכונים. פינת ישיבה זו נעימה ושלווה, אך לא במידה הפוגעת בעירנות אלא להפך: מעודדת קשב וריכוז
4
פינה רכה וחמימה המזמינה התכרבלות משותפת

ניצול אופטימלי של המרחב

הגן מתוכנן לענות על צורכיהם הפיזיים של הילדים: השולחנות, הכיסאות, הכיורים וחדרי השירותים: כולם צריכים להיות קטני ממדים ונוחים עבורם. עם זאת, חשוב לזכור שאת הגן מפעילים גננים וגננות בוגרים, הגן צריך להיות נוח ונעים גם עבורם. ניתן לנצל את החללים הגבוהים בגן לצורך עבודתם היום יומית, למשל, ציוד שלא אמור להיות זמין עבור הילדים באופן שוטף, יכול להתאפסן גבוה, מעבר להישג ידם.

33
ציוד שאינו בשימוש, למשל צעצועים, ניתן לאחסן גבוה, הרחק מהישג ידי הילדים

במאמר זה מוצגת עבודה של דנה שקד, סטודיו לעיצוב פנים – http://dnshaked.co.il/

studio@dnshaked.co.il

050-7870048

 

Leave A Reply

Navigate