שטיחים: כיצד נעשה זאת נכון

שטיחים מכסים את ריצפת הבית בחום, ברכות, בעושר ויזואלי ובהרמוניה ואין זה משנה על איזה משטח הם מונחים: אריחים, פרקט או בטון. הנחה מוצלחת של שטיח משדרגת חלל באופן דרמטי ויכולה להביאו לידי הרמוניה נפלאה.

לצד הפוטנציאל האדיר שבהנחת שטיחים בבית, קיים קושי נפוץ: כיוון שהשטיח הוא חפץ גדול במיוחד, לעתים צבעוני או מעוטר בדוגמאות ובעל כיסוי רחב במיוחד, קשה לבחור שטיח שיהיה מדויק לחלל, כזה שיביא את הקסם והשלמות.

במאמר זה ניתן דעתנו למספר מהלכי חשיבה ותכנון, שיעזרו לנו בבחירת השטיח הנכון. הדוגמאות שניתנות במאמר זה הן פרי עבודתה של המעצבת תמי שלוש. תמי היא מעצבת ומלבישת בתים אשר נותנת בעבודתה דגש מיוחד לחומרי טקסטיל: שטיחים, ריפודים, כריות ועוד. השימוש בחומרים אלו תורם ליצירת הסגנון העיצובי הייחודי לה: עיצוב ישראלי נעים, חם ובגובה העיניים.

שטיח תחילה

גישה מומלצת אם כי הרפתקנית בעיצוב בית, היא בחירה של השטיח שבחדר לפני פרטי ריהוט אחרים. ראשית, יונח השטיח ביחס נכון עם החלל הריק (עוד על כך בהמשך) ורק לאחר מכן, ״יצמח״ כל יתר עיצוב החלל: כורסאות, ספות, תמונות וילונות ועוד. קל בהרבה להיבנות עם השטיח הססגוני מלמטה למעלה, כאשר הריהוט נבחר שני והאביזרים המשלימים (כריות ושלל האקססוריס) נבחרים אחרונים, מאשר למצוא שטיח שיתאים לחלל שכבר עוצב לגמרי.

גישה זו, תתאים לבעלי בית הבוחרים בשטיח שאינו אחיד ומשטיח אלא יצירת אמנות עצמאית, אשר בוחרים להציב אותו במתכוון כמרכז הפוקוס שבחדר. ‎

שטיח שאינו אחיד ומשטיח אלא יצירת אמנות עצמאית, אשר בוחרים להציב אותו במתכוון כמרכז הפוקוס שבחדר.
שטיח שהוא יצירת אמנות עצמאית, מוצב במתכוון כמרכז הפוקוס שבחדר

על דוגמאות ומשטחי טקסטיל

אם כבר נגענו בנושא ססגוניות השטיח, נוסיף עוד כמה מילים בנושא. ישנו הגיון רב בבחירת שטיחים בגוון אחיד לבית ולסלון. הם יוצרים חום ואחידות בבית, הם זולים יותר וניתן להשתמש בהם על מנת לחפות ריצוף ישן. הם מייצרים שקט ושלווה ויכולים לייצר מראה אלגנטי למדי: חשבו על שטחי הבמבוק שבבתים יפניים.

לעומתם, השטיחים הצבעוניים והמעוטרים, מייצרים חגיגה לעיניים. הם מספרים סיפור מקורי, שנון וחד פעמי. הם מתייחסים להיסטוריה, לתרבות, לפולקלור, לטרנדים, לרעיונות חובקי עולם במפגש שלהם עם הפרטי והאישי. בדוגמה הבאה אנו רואים כיצד  הפגישה המעצבת תמי שלוש פריטי ריהוט אירופיים, ערביים ומודרניים ליצירת חלל קוהרנטי.

 השטיח המעוטר מתייחס להיסטוריה, לתרבות, לפולקלור, לטרנדים ולרעיונות חובקי עולם
השטיח המעוטר מתייחס להיסטוריה, לתרבות, לפולקלור, לטרנדים ולרעיונות חובקי עולם

אם אתם מבקשים להכניס הביתה יצירת אמנות ארוגה זו (ושטיחים רבים אכן עומדים בהגדרה זו בכבוד), עצתי לכםלכו עם זה! אל תפחדו מדוגמאות ומצבעים ואל תהססו לאתגר את השטיח עם משחקי טקסטיל וצבע המגיעים מכיוון הספות, הכריות ושאר הבדים שבחלל.

אתגרו את השטיח עם משחקי טקסטיל וצבע המגיעים מכיוון הספות והכריות
אתגרו את השטיח עם משחקי טקסטיל, דוגמה וצבע המגיעים מכיוון הספות והכריות

סוגיית הרגליים

אחת השאלות הנפוצות שעולות כאשר מתכננים הנחת שטיח היא היכן יעמדו רגליי הספות והכורסאות. הפתרון הנפוץ ביותר הוא הנחת זוג הרגליים הקדמיות על השטיח, וזוג הרגליים האחוריות על הרצפה. בצורה כזאת, נוצר רצף נעים בחלל הישיבה, בזמן שנשמר מרחק בריא מהקירות (עוד על כך בהמשך).

עקרון החצי כאן חצי שם, הוא נקודת מוצא נכונה לעיצוב החלל, אך אל תתייחסו אליו כעקרון ברזל: לעתים תמצאו שאתם מעדיפים מראה אוורירי יותר, בו הריהוט עומד בשלמותו על הרצפה החשופה (למשל בסלונים קטנים או בליווי ריהוט קל) או מונח כולו במרכז שטיח (למשל במקרה של מיטה זוגית, או כורסה כבדה). לפעמים תוכלו לשלב, חלק מהריהוט יעמוד באופן חלקי על השטיח וחלק יעמוד באופן חופשי יותר, מחוצה לו. בדוגמה הבאה, בנתה המעצבת תמי שלוש מערך חוקים משל עצמה, על בסיס תפיסות העיצוב הקלסיות.

היכן יעמדו רגליי הרהיטים? על השטיח? מחוץ לשטיח? אולי חצי וחצי? כל התשובות נכונות
היכן יעמדו רגליי הרהיטים? על השטיח? מחוץ לשטיח? אולי חצי וחצי? כל התשובות נכונות

כמה לכסות?

הקפידו על מרווח נעים מהקירות, השאירו לפחות 40 סנטימטר של רצפה חשופה בין הקיר והשטיח. אם אתם מניחים שטיח בחדר שינה שעל גביו תעמוד המיטה, הגדילו מרווח זה למרחק גדול יותר.

באזורים מרובי תנועה, כגון מסדרונות ומבואה, הקפידו על שטיח ברוחב ובאורך מספקים על מנת למנוע החלקה או פגיעה חוזרת בשטיח; גם במעבר צר רוחב השטיח חייב להיות בטיחותי.

אם השטיח מונח תחת שולחן וסט כיסאות, הקפידו שיאפשר תנועה רחבה של כיסאות קדימה ואחורה, אשר תותיר שפע של כיסוי בכל מצב, באופן שיבטיח את בטיחות הסועדים ופרופורציות נכונות בחלל.

הקפידו על מרווח של 40 סנטימטרים לפחות, בין השטיח והקיר
הקפידו על מרווח של 40 סנטימטרים לפחות, בין השטיח והקיר

לסיכום

כאשר אתם ניגשים לבחור שטיח חשבו:

האם השטיח ינכח בחלל כמחולל עיצובי או כאלמנט תומך בלבד?

האם נלקחו בחשבון היחסים הצבעוניים והסגנוניים שבין השטיח למערך הישיבה והוילונות אם ישנם?

האם גבולות השטיח יעמדו במרחק נכון מכל קירות החדר? ממיטות גדולות? משולחנות אוכל?

רק אחרי שתתנו דעתכם על שאלות אלו בחרו את השטיח שלכם. זכרו שאלו הם עקרונות מפתח בהתאמת השטיח לבית: אם אתם רואים שהשטיח שבגודל המדויק לכם חורג מתקציבכם, חפשו שטיח אחר, זול יותר. לעולם אל תתפתו לרכוש שטיח קטן יותר ממה שביתכם צריך.

במאמר זה הוצגו מגוון מעבודותיה של המעצבת תמי שלוש

http://www.tamichelouche.com/

https://www.facebook.com/tami.indesign/

050-3380707

 tami.indesign@gmail.com

Leave A Reply

Navigate