מעצבים ישראלים מסקרנים, העובדים בגישה ייחודית כלפי החומר, ומתוך השראה שבאה מן בטבע.
הטבע כמקור השראה הוא רעיון עתיק כמו האמנות עצמה. למעשה, שורשי היצירה האנושית מקורה בפולחנים דתיים ופולחניים שבבסיסם התייחסות לאיתני הטבע שעוררו, ומעוררים עד ימינו, יראה, התפעלות ופליאה.
ההתייחסות לטבע באמנות עבר מספר תהפוכות דרמטיות, בהתאמה רבה לתפיסות הדתיות המשתנות לאורך ההיסטוריה. מעניין להבחין בשינויים שהתחוללו באמנות המערבית ביחס לטבע מאז תקופת הרנסנס (התרחקות, בעקבות עליית המדע ורציונליזם), דרך המאה התשע עשרה (התקרבות, כחלק מהתנועה הרומנטית), המאה העשרים (התרחקות, מודרניזם וחילון) ולבסוף התקרבות מחודשת בימינו אנו (ניו אייג׳, נאו פגניזם)
במאמר זה נציג שני מעצבים מעניינים הפועלים במסגרת התנועה העכשווית של חזרה לטבע. האמנים דוד אבידוב ונעה לירן משלבים בעבודתם חומרי גלם במצבם האורגני, הבלתי מעובד: עץ אבן ומתכת. שניהם מציבים את הטבע כנושא מרכזי בעבודתם ופורטים אותו לחלקיו: אור, תנועה, צבע ומרקם.
מנורות העץ בעיצובו של האמן אבידוב הן לפני הכל פסלים. הגודל והמסיביות של רבות מהמנורות, הופכות אותן בהכרח לאובייקטים מרכזיים בחלל, באופן שמחריג אותן משימוש הפונקציונלי בלבד של הפצת אור והופך אותם ליצירה אמנות.
לתחושה הפיסולית החזקה תורמת גם שיטת העבודה של האמן; גוף המנורה, עשוי העץ, לא בנוי מחלקים מוקצעים המחוברים אלו לאלו באמצעות דבק וברגים, אלא מגולף כולו מבול עץ יחיד. לכן, על אף שכל מנורה מבוססת על דגם מסוים (״אב טיפוס״, כפי שמגדיר זאת האמן) הן אינן זהות אחת לשניה, מפני שכל אחת מהן מגולפת באופן המגיב עם זרימת סיבי העץ ולא מתעלם מהם.
ככלל, רעיון הזרימה עומד בבסיס יצירתו של דוד אבידוב. עצוב גוף בתי המנורה מחקה הן בצורתו החיצונית והן באופן הייצוב את הגוף האנושי וגורמי טבע בכלל, כלומר באופן דינמי ומחזורי. ברבות מהמנורות של אבידוב נמצא ״רגל״ אנושית, כלומר גוף מנורה שמחקה את המכניקה של הגפיים האנושיות ו/או את החזות שלהם ו״ראש״, כלומר בית מנורה ואהיל, לעתים קרובות בצורת מעין כובע או פטרייה.
נעה לירן הגיע אל צורפות דרך לימודי ביולוגיה. בהיותה סטודנטית הרבתה לירן להתבונן מבעד למיקרוסקופ על צמחים וחרקים וכך נחשפה אל שלל צורות ומרקמים אותם הפנימה כאמנית ואשר נמצאים בבסיס עבודתה.
אל הכסף, הזהב ואבני החן, מוסיפה הצורפת חומרים אורגנים נוספים כגון עץ, אבן וברזל. מעבר להעמקת ההתייחסות אל חומרי הגלם בהקשר הטבעי שלהם, נוסף כאן גם המבע האישי ואף הסנטימנטלי, כאשר האמנית קושרת בין עבודתה עם מתכות לעבודתו של אביה, שהיה מסגר.
Follow Design Beat ‘s board inspired by nature on Pinterest.
בכתבה:
דוד אמינוב, מנורות עץ, 054-4464981, http://www.davidavidov.co.il/
נעה לירן, צורפת ומעצבת תכשיטים, 054-4496998, http://www.noaliran.com/